Mikołaj (mój super syn) jest w czwartej klasie. W tej klasie zaczyna się przedmiot“przyroda”, a w jego ramach informacje o metodologii badań. Przy okazji obecnej dyskusji o wadze tornistrów postanowiłem zrobić jako pracę domową dla chętnych eksperyment ważenia zawartości plecaka, żeby dowiedzieć się, który przedmiot waży najwięcej. Czyli który najważniejszy?
Ważenie
Dane z ważenia dostępne są w formacie CSV na github-ie.
library(tidyverse)
library(here)
library(knitr)
library(kableExtra)
plecak <- read_csv(here("Rdata/plecak.csv"))
plecak %>%
kable() %>%
kable_styling(bootstrap_options = c("hover", "responsive", full_width = F))
Przedmiot | Rzecz | Waga |
---|---|---|
Polski | Ćwiczenia | 296 |
Polski | Podręcznik lit. | 717 |
Polski | Podręcznik ort. | 521 |
Polski | Zeszyt 60k | 142 |
Matematyka | Podręcznik | 383 |
Matematyka | Ćwiczenia | 166 |
Matematyka | Zeszyt 60k | 148 |
Przyroda | Atlas | 363 |
Przyroda | Podręcznik | 345 |
Przyroda | Ćwiczenia | 277 |
Przyroda | Zeszyt 60k | 229 |
Religia | Ćwiczenia | 208 |
Religia | Podręcznik | 224 |
Religia | Zeszyt 60k | 136 |
Technika | Podręcznik | 192 |
Technika | Zeszyt 100k | 564 |
Angielski | Podręcznik | 327 |
Angielski | Ćwiczenia | 240 |
Angielski | Zeszyt 60k | 148 |
Historia | Podręcznik | 341 |
Historia | Zeszyt 60k | 143 |
Muzyka | Podręcznik | 298 |
Muzyka | Zeszyt 16k | 62 |
Plastyka | Podręcznik | 167 |
Plastyka | Zeszyt 16k | NA |
Informatyka | Zeszyt 60k | 159 |
Przybory | Teczka | 60 |
Przybory | Piórnik | 355 |
Przybory | Plecak | 1000 |
WF | Gacie | 85 |
WF | Koszulka | 95 |
WF | Buty | NA |
WF | Worek | 117 |
Wszystko razem to 8508g.
Zeszyty
Pierwsza rzecz, która rzuciła nam się w oczy to spory rozstrzał jeśli chodzi o zeszyty 60-kartkowe:
plecak %>%
filter(str_detect(Rzecz, "Zeszyt")) %>%
ggplot(aes(x = Rzecz, y = Waga)) +
geom_jitter(height = 0, width = 0.2)
## Warning: Removed 1 rows containing missing values (geom_point).
Zeszyt z przyrody (ten ponad odstający od grupy zeszytów 60k) był w twardej oprawce, podobnie jak zeszyt z techniki - kołonotatnik, 100 kartek w bardzo solidnych, kartonowych oprawach (ważył pół kilograma (!)). Pierwszy wniosek: rezygnujemy z kołonotatników i grubych opraw, można sporo oszczędzić.
Akcesoria
Skoro już jesteśmy przy zeszytach, to ile ważą pozostałe akcesoria?
plecak %>%
filter(Przedmiot == "Przybory") %>%
arrange(Waga) %>%
kable() %>%
kable_styling(bootstrap_options = c("hover", "responsive", full_width = F))
Przedmiot | Rzecz | Waga |
---|---|---|
Przybory | Teczka | 60 |
Przybory | Piórnik | 355 |
Przybory | Plecak | 1000 |
“Koszty stałe” to 1450g - nie wygląda to źle.
Książki
No i sedno: ile ważą książki? Do jednego przedmiotu często jest ich kilka, więc podsumujmy:
plecak %>%
filter(!str_detect(Rzecz,"Zeszyt"), Przedmiot != "Przybory") %>%
ggplot(aes(x = Przedmiot, weight = Waga, fill = Rzecz)) +
geom_bar() +
ylab("waga (g)") +
theme(axis.text.x = element_text(angle = 45, hjust = 1))
No i wszystko jasne: najważniejszym przedmiotem (przynajmniej masowo) jest wcale nie królowa nauk matematyka. Królem wagi ciężkiej jest Polski, do którego 3 książki (2 podręczniki i zeszyt ćwiczeń) ważą w 1.5kg. Sam polski i plecak (oraz piórnik) dają 3kg. Jeśli mamy pecha i tego samgo dnia jest przyroda, to mamy już 4kg - czyli już blisko granicy której dziecko z czwartej klasy nie powinno przekraczać.
Nie wolno zapominać o nieobecnych, czyli w tym wypadku informatyce, która waży okrągłe 0g - nie ma ani ksiązki, ani zeszytu (a przynajmniej ja nic nie wiem). Zatem najmniej ważna jest informatyka. W ogóle nieważna.
Czy da się nie przekroczyć 6kg dziennie
Biorąc pod uwagę plan lekcji minimana waga plecaka wygląda nastepująco:
plan <-
tibble(
dzien = c(
rep("poniedziałek", 4),
rep("wtorek", 5),
rep("środa", 5),
rep("czwartek", 6),
rep("piątek", 4)
),
Przedmiot = c("Matematyka", "Angielski", "Polski", "WF", "Religia", "Matematyka", "Przyroda", "Polski", "Technika", "Przyroda", "Polski", "Angielski", "Informatyka", "Matematyka", "Plastyka", "Historia", "Angielski", "Muzyka", "Polski", "WF", "Matematyka", "WF", "Polski", "Religia"
)
)
plan %>%
left_join(plecak) %>%
group_by(dzien) %>%
summarise(waga = sum(Waga, na.rm = TRUE)) %>%
arrange(waga) %>%
mutate(z_pleckiem = waga + 1400) %>%
kable() %>%
kable_styling(bootstrap_options = c("hover", "responsive", full_width = F))
## Joining, by = "Przedmiot"
dzien | waga | z_pleckiem |
---|---|---|
piątek | 3238 | 4638 |
poniedziałek | 3385 | 4785 |
czwartek | 3699 | 5099 |
środa | 4461 | 5861 |
wtorek | 4911 | 6311 |
W internecie czytam, że “Instytut Matki i Dziecka zaleca, żeby plecak dziecka ważył nie więcej niż 10 kg - maksymalnie 15 proc. masy jego ciała”. Jeśli chodzi o wagę 9-letnich chłopaków, to ze stron Centrum Zdrowia Dziecka czytam, że 80% dzieci będzie się mieściło w przedziale 25-41 kg. Zatem 15 procent tego oznacza, że plecak powinien mieć maksymalną wagę w przedziale pomiędzy 3.75kg a 6.15kg - w zależności od wagi dziecka.
Czyli w praktyce albo wysyłamy młodzież na siłkę i suplementujemy białkiem, albo zmieniamy normy, albo rzeczywiście należy poważnie zastanowić się nad optymalizacją (planu, noszenia wszystkiego zawsze, szafek w szkołach).